کد خبر: ۱۹۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
مرغداران می‌گویند: اصلاح ارز 4200 تومانی نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان را 6 برابر خواهد کرد و هنوز دولت به طور شفاف درباره رفع این مشکلات و بیان راهکار صحبت نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق گزارشات رسیده، دولت تصمیم گرفته تا یارانه‌ای که از فروردین ۱۳۹۷ برای کالاهای اساسی به منظور کنترل قیمت اختصاص می‌یافت را  اصلاح کند، زیرا طی این مدت 46 میلیارد دلار ارز اختصاص یافته، اما نه تنها قیمت ها کاهش نیافته بلکه رانت و فساد هم ایجاد کرده است.

حال  برخی تولیدکنندگان نگرانی‌هایی دارند، از جمله با اصلاح ارز 4200 تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی، قیمت نهاده‌های تولید افزایش خواهد یافت و نیاز به نقدینگی مرغداران و دامداران 6 برابر می‌شود و دولت پیش از اجرای این طرح باید به فکر این مشکلات دامداران و مرغداران باشد.

سعیده مشایخی یکی از مرغداران در این زمینه و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: دولت تصمیم گرفته ارز دولتی که پیش از این برای واردات انواع نهاده‌های دام و طیور تخصیص می‌یافت، را اصلاح کند و به حساب مصرف‌کننده واریز کند، اما درباره افزایش قیمت نهاده ها و  تامین نقدینگی برنامه‌ه‌ای ارائه نکرده است.

وی افزود: بهتر است یکی از مسئولان قبل از اجرا  برنامه‌های تامین نقدینگی مورد نیاز دامداران و مرغداران را اعلام کند.

به گفته این مرغدار، قیمت هر کیلو سویا ۳۷۰۰ تومان است که در صورت اصلاح ارز دولتی به ۲۴ هزار تومان خواهد رسید، یعنی قیمت نهاده‌های دامی ۶ برابر خواهد شد و مفهوم آن این است که شش برابر نقدینگی مورد نیاز تولید کنندگان افزایش می‌یابد، آیا مسئولان نگفته‌اند که تولیدکنندگان چگونه این نقدینگی را تامین خواهند کرد.

این مرغدار اصفهانی افزود: در حال حاضر برای یک مرغداری ۳۰ هزار تایی برای یک دوره ۴۵ روزه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی برای نهاده لازم است که با اصلاح ارز این رقم به ۷ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، این در حالی است که بانکها هم چندین ماه است تسهیلاتی به تولیدکنندگان نمی‌دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امکان وجود رانت و فساد اشاره کرد و گفت: انبارهای بسیاری از واردکنندگان پر از نهاده است و با افزایش قیمت دوباره سود به جیب آنها خواهد رفت.

مشایخی همچنین درباره کاهش تولید ابراز نگرانی کرد و گفت: تولیدکنندگان نگرانند که با بالا رفتن قیمت‌ها تقاضا برای محصول کم شود و به طوری که جوجه یک روزه که پیش از این به ۱۰ هزار تومان رسیده بود، برخی تولیدکنندگان پیشنهاد دو هزار تومان را می دهند، چرا که فکر می‌کنند تقاضا برای جوجه یکروزه کاهش می یابد.

وی اعلام کرد: با توجه به تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی برای کالاهایی که وزارت جهاد کشاورزی درخواست تامین ۲۷ هزار میلیارد تومن تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید کنندگان را از هیات دولت کرده است، اما تولید یک فرایند زمان بر است و 45 روز تا 9 ماه طول می کشد تا محصول تولید کننده به بازار برسد.

انتهای پیام/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار